اصول کسب و کار

اصول کسب و کار

چرا بایستی اصول و مهارت های کسب و کار را بیاموزیم

مقدمه:

در بازار امروز اگر بدون فکر و برنامه حرکت کنیم و همه اتفاقات کسب و کار خود را به گردن بازار، جامعه، شانس و … بسپاریم و اصول کسب و کار را ندانیم راهی جز شکست نداریم.

در تصویر زیر در صورتیکه شکار خود را برای فرار از دست شیر ( رقبا ) آماده نکند، دیر یا زود طعمه خواهد شد.

فقط آهوهایی جان سالم به در می برند که جزو آخرین های گروه خود نباشند و از همه تیزرو تر و قوی تر باشند.

اوج بازار

دنیای کسب و کار هم چیزی غیر از این نیست در صورتی که خود را آماده رقابت نکنیم  و از ابزارهای نوین بازاریابی و مدیریت به نحو صحیح استفاده نکنیم محکوم به شکست و نابودی خواهیم بود .

در تصویر دوم کسب و کارهای مختلف نشان داده شده :

یک سری هنوز تصمیم به حرکت نگرفته اند و معلوم نیست کی اقدام کنند در حالیکه بقیه با سرعت در حال حرکت به جلو (پیشرفت) هستند، از بین آنها کسانی که جزو اولین ها هستند به مرحله بعد راه پیدا میکنند و مابقی محکوم به شکست و تغییر کسب و کار خود یا تغییر شیوه تمرین کردن و آماده شدن خود در رقابت های آینده هستند.و جالب این است که تفاوت در موفقیت و شکست بستگی به چند قدم جلوتر بودن ،اقدامات و تصمیم گیریهای به موقع دارد (دقیقا شبیه شکل زیر)

اوج بازار

طبق قانون ۲۰-۸۰ :

در هر کاری بایستی جزو ۲۰درصد اول باشیم تا بتوانیم ۸۰ درصد درآمد آن کسب و کار را تصاحب کنیم و جالب تر اینکه از بین این ۲۰ درصد اول ۱۰ درصدشان ۹۰ درصد درآمد ۸۰ درصدی را بدست می آورند.

مثال:

اگر ۱۰۰ نفر در یک شهر سوپرمارکت داشته باشند ، ۲۰نفر از این ۱۰۰ نفر ۸۰ درصد درآمد این صنف را بدست می آورند و مابقی بایستی ۲۰ درصد مانده را با هم تقسیم کنند در نتیجه همیشه همدیگر را می بینند و بین خود می گویند که این شغل دیگر جواب نمی دهد و سود ندارد در حالیکه غافل از این هستند که ۲۰ نفر قوی ترین های این حرفه در منطقه شان در حال جمع کردن پول های درشت این حرفه هستند و این ۸۰ نفر دارند پول خردها را جمع می کنند.

حال تصور کنید آن ۱۰ درصد این ۲۰ نفر چه پولی دارند بدست می آورند.

شما در حال حاضر جزو کدامیک از این موارد فوق هستید ؟

اگر جزو ۱۰ درصدی ها نیستید از امروز چه کاری بایستی انجام دهید؟

به قول جک ولش (مدیرعامل موفق شرکت جنرال الکتریک)یا جزو ۲ نفر اول حرفه ای که هستید باشید یا کار خود را تغییر دهید.

همه ما با شرکت ها ،سازمانها و فروشگاههای زیادی در اطرافمان برخورد کرده ایم که سالهاست که تغییری در ویترین ،چیدمان،مساحت ،تعداد پرسنل،تنوع محصولات،قیمت،تبلیغات، برخورد

شکست در فروش

با مشتری و …. ایجاد نکرده اند و به همان سبک گذشته به کار خود ادامه می دهند یا ورشکست شده اند، جالب تر این است که وقتی به آن ها متذکر می شویم که این شیوه کسب و کار نیست برخی از آن ها به صورت  علنی و گروهی دیگر با زبان ایما و اشاره به ما اعلام می کنند که ،همینی که هست میخواهید،بخواهید،نمی خواهید هم که به خودتان مربوط است؟؟!!!!!!!!

در مقابل با برخی دیگر نیز مواجه می شویم که در طول چند سال با انبوه فروش ،تنوع محصول و خدمت،شعبه های مختلف و … بازار یک نوع محصول یا خدمت را از رقبای قدیمی خود ربوده اند. در این کتاب با دلایل این شکست ها و موفقیت ها آشنا خواهیم شد.ما در این کتاب بدنبال ایجاد تغییر در نگرش هایی که باعث شده اند اکثر کسب و کارها پس از سالیان متمادی هنوز از نقطه آغازین خود حرکت نکرده اند و همگام شدن با کسب و کارهای موفق هستیم.یکی از شعارهای شرکت اپل در شکل زیر مشخص است: متفاوت فکر کنید

کار عملی : برای تغییر لطفاً این تمرین را تا فردا آخر وقت انجام دهید

پنج سازمان یا فروشگاهی که در اطرافتان هستند و موفقند را نام ببرید(در کسب و کارهای مشابه با شما) و دلایل موفقیتشان را با بررسی از خودشان و مشتریانشان بنویسید.

………………………………………………………………………………………

آیا کارهایی که آنها انجام می دهند به شما هم در جذب مشتری کمک خواهد کرد؟ اگر آری ،از هم اکنون آن موارد را برای شغل خود نیز اجرا کنید.

کارهایی که با بررسی فوق باید از هم اکنون اجرا کنیم تا جزو ۲۰ درصد اول باشیم:

………………………………………………………………………………………

پنج سازمان یا فروشگاهی که در اطرافتان هستند و ناموفقند را نام ببرید(مرتبط با کسب و کار شما) و دلایل عدم موفقیتشان را با بررسی از مشتریانشان بنویسید و اگر این موارد کار شما نیز منجر به شکست می شود از هم اکنون آنها را از شغل خود حذف کنید.

………………………………………………………………………………………

به قول پیتر دراکر پدر علم مدیریت

جهانی بیاندیش و محلی عمل کن، نتیجه این گفته در رابطه با مطالب فوق این است که با بررسی در سایت های جستجوگر مثل google میتوانیم اطلاعات کسب و کارهای مختلف را که در زمینه کاری مشابه با ما موفق هستند به دست آورد و با تحلیل آنها و بومی سازیشان از آنها در جهت ایجاد ایده های مختلف در کسب و کار خود استفاده نمود.

مثال: گوشی های شرکت اپل در ایران افت قیمت کمی دارند و این حسن باعث افزایش خرید و فروش این گوشی ها در ایران شده است.

ما اگر تولید کننده کالایی خاص هستیم بایستی روی کیفیت محصولمان طوری کار کنیم که عمر مفید و ارزشش در طول سال با کاهش کمتری مواجه شود در نتیجه از راهکاری که اپل به ما آموخته در توسعه کسب و کار خود میتوانیم استفاده کنیم.

البته پیدا کردن یک راهکار نیاز به تمرکز و همفکری تیم کاریمان دارد، تیمی که مشکلات انگیزشی آن ها حل شده باشد .

منبع: کتاب بازار در دستان شماست و سایت بازاریابی پاشا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *