هفت اصل طلایی موفقیت در کار

هفت اصل طلایی موفقیت که در بیش از ۹۰ درصد کسب و کارهای کوچک (۱ تا ۲۰۰ نفر) رعایت نمی­ شود.

به همراه راهکار اجرایی که در این موارد بایستی اقدامات فوری صورت گیرد:

اصل طلایی موفقیت یک : هدف و برنامه مشخص و مکتوبی نوشته شود.

طبق تحقیقات انجام شده بیش از ۹۷ درصد مردم دنیا اهداف مکتوب درست ندارند.

در نتیجه ۳ درصدی که این اصل را درست انجام می دهند از موفقیت ۱۰ برابری نسبت به کل ۹۷ درصد برخوردارند.

راهکار:

از هم اکنون اصول درست هدف گذاری را یاد بگیریم و سه هدف اصلی خود را مکتوب کنیم.

سپس تمامی کارهای خود و پرسنلمان را مقایسه نماییم که در راستای رسیدن به هدف است یا نه و اگر نه حذف کنیم و فقط فعالیت هایی که به اهداف می رسند را در اولویت انجام قرار دهیم.

پیشنهاد:

در کارگاه هدفگذاری بازاریابی پاشا این اصول آموزش داده شده و فیلم آن آماده تحویل می باشد.

اصل طلایی موفقیت دوم : عقاید و باورهای منفی و محدود کننده مدیران و پرسنل اصلاح گردد.

با توجه به اینکه باورهای اشتباه از گذشته و در نتیجه تاثیر اطرافیان شکل می گیرد، متأسفانه اکثر صاحبان کسب و کارها اعتقادی به قابلیت های فراتر در خود و پرسنلشان ندارند و در نتیجه تلاش در جهت رشد کسب و کار و رشد خود و پرسنلشان نمی کنند.

رشد فردی و شغلی فقط از دو راه ممکن است:

  • یکی از طریق آزمون و خطلا و تجربه اندوختن که نیاز به گذر زمان و یادگرفتن از اشتباهات گذشته و اصلاح براساس تجربیات دارد که هم زمان گیر است و هم با توجه به عادت شدن کارها خیلی از افراد از تجربه درس نمیگیرند و باز همان امور اشتباه را تکرار می کنند .
  • دوم از طریق یادگیری یعنی بایستی صاحبان کسب و کار با سرمایه گذاری بر بخشی از زمان و پول خود تلاش کنند مباحث جدید در زمینه رشد فردی و شغلی را از صاحبان مهارت یادبگیرند و اجرایی کنند .

زمانی که انسان ها راه دوم را انتخاب نکنند و اسرار به دانش خود داشته باشند نتیجه اش عدم رشد خواهد بود و یک زمانی متوجه خواهند شد که فاصله اشان از رقبا به حدی زیاد است که دیگر شاید دیر باشد.

یکی از دلایل موفقیت شرکت هایی مثل مک دونالد ،اپل و … استفاده از دو راهکار فوق همزمان است.

یعنی هم از تجربه جهت اصلاح و یادگیری استفاده می کنند و هم از آموزش و یادگیری و اجرای مباحث یادگرفته شده در کارها

راهکار:

 پیشنهاد میکنم مباحث تغییر باور و نگرش را مطالعه فرمایید ،کتابهایی همچون توان بی پایان آقای آنتونی رابینز و جادوی فکر بزرگ و … مطالعه نمایید و باز اگر تاثیری در شما نداشت کتاب انگشتان ثروت ساز را مطالعه و تمریناتش را انجام دهید و سپس متحیر شوید که چگونه تا کنون از این همه قدرت یادگیری در خودتان استفاده نکردید و اگر تغییر در شما هویدا شد ما را دعا کنید.

اصل طلایی موفقیت سوم : همه فعالیت های سازمان حتماً در یک سیستم ثبت اطلاعات قابل پردازش ذخیره گردد.

پایه رشد کسب و کارها اطلاعات محور بودن آن ها است، یعنی قدرت ثبت اطلاعات فعالیت هایی که به سودهی و افزایش رضایت مشتری بایستی ختم شود، جزو الزامات اولیه می باشد.

ولی در کسب و کارها بیش از ۹۰ درصدشان سیستم درست ثبت اطلاعات ندارند و یا اگر سیستمی دارند ثبت اطلاعات ناقص انجام می گیرد.

در حالیکه بایستی تمامی فعالیت های یک کسب و کار که به رضایت مندی مشتری و افزایش سودآوری حرفه ختم می شود ثبت شود و بدون آن تحلیل عملکرد در جهت رشد درآمد بسیار مشکل می گردد.

مثال :

اکثر کسب و کارها ثبت فاکتور، نام مشتری و … براساس خرید هر مرحله، در سیستم های حسابداری قابل تحلیل به طور کامل ثبت نمی شود و در نتیجه:

  • اکثرا نمی دانند که در سال چند مشتری داشتند؟
  • در چه زمان هایی به آن ها مراجعه کرده اند؟
  • چه کالا یا خدماتی و با چه قیمتی تهیه کرده اند؟
  • چقدر سود برای مجموعه به همراه داشته اند؟
  • چند مرحله در سال خریدشان تکرار شد؟
  • از نظر مبلغ خرید و میزان سودآوری برای کسب و کار در چه جایگاهی قرار دارند؟
  • میانگین فروش روزانه،هفتگی و ماهانه فروشگاهشان چقدر است؟
  • آیا طبق روند سالهای گذشته کار میکنند یا رشد یا  کاهش فروش داشته اند؟
  • چک مشتریان چند درصدشان بدون مشکل بوده و چند درصدشان برگشت خورده است؟
  • مشتریان شان حد اعتباری خود را رعایت کرده اند یا نه؟
  • آیا پرسنلشان در اطلاعات ثبت شده دست برده اند یا نه؟

و بسیار سوالاتی که می توان برایش پاسخی یافت در صورتی که سیستم ثبت اطلاعات درستی داشته باشیم.

راهکار:

امروز سیستم ثبت اطلاعات مشتری و حسابداری برای کسب و کار خود تهیه کنید و تا اجرایی شدن آن در سازمان خود به نحوی که هیچ فعالیتی که به سودآوری و مشتری مداری مربوط است امکان ثبت نشدن در آن را نداشته باشد پیگیر باشید.

تضمین می دهم در این اقدام  با چند کلیک کل عملکرد کسب و کار  خود را بتوانید تحلیل کنید.

اصل طلایی موفقیت چهارم : اصول مدیریت، انگیزه در پرسنل ،نحوه درست استخدام، آموزش و ارزیابی عملکرد در سازمان نهادینه گردد.

به جرأت می توانم بگویم که بیش از ۹۹ درصد کسب و کارها در این بخش دچار مشکل اساسی هستند ما در جامعه ای رشد پیدا کردیم که از کوچکی به ما آموخته اند همه دنبال منافع شخصی هستند و تو هم مواظب باش کاری کنی که ابتدا منافع خودت تأمین شود و سپس اگر توانستی منافع جمع را هم رعایت کن!!

کار گروهی و اهمیت آن در رشد جامعه را یاد نگرفتیم، در منزل، مدارس و دانشگاه  عمدتاً بدلیل علم اشتباه در یاد دادن اصول ابتدایی به ما و اصلاح تفکرات اشتباه خویش محوری و نفع شخصی کوشا نبودند و در بسیاری از موارد خودشان به ما آموخته اند که بایستی همه جا خودمان به تنهایی گلیممان را از آب خارج کنیم و به امید دیگری نباشیم و دیگران هم مشکلی داشتند مشکل خودشان است و به ما ربطی ندارد!!!!!!

با این اوصاف کارفرما برای جذب و آموزش پرسنل و ایجاد فرهنگ کار تیمی و همدلی و همگام کردن تلاش همه کارکنان در یک راستا برای رسیدن به هدف واحد با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می کند و:

  • اگر خصوصیات یک رهبر را نداشته باشد
  • اگر اصول سرپرستی و اهمیت کار گروهی را نداند
  • اگر اهمیت آموزش در تغییر باورهای اشتباه را نداند
  • اگر خودش با دید آمرانه (حرف فقط حرف کارفرما ) یا برعکس (هرچه پرسنل صلاح دانستند انجام دهند)
  • اگر روشهای درست گزینش پرسنل جهت استخدام را نداند
  • اگر روشهای افزایش توانایی و ایجاد انگیزه در کارکنان را نداند
  • اگر های بیشمار دیگر

ولی هدایت پرسنل را بعهده بگیرد نتیجه اش ایجاد کسب و کارهایی خواهد بود که ماندنشان فقط با شانس و اقبال میسر خواهد بود.

راهکار:

جهت اجرایی کردن پیشنهاد میکنم فیلم کارگاه مدیریت پرسنل را تهیه نمایید و اصولش را اجرایی نمایید .

اصول چهارم

اصل طلایی موفقیت پنجم : آموزش فروش حرفه ای ، بازاریابی و مذاکره اصولی به مدیریت و پرسنل 

اصول فروش و بازاریابی دارای مفاهیمی ساده است.

اگر برای هر فردی توضیح داده شود به راحتی اعلام می کند که من این اصول را از قبل می دانستم و اجرا می کنم.

وقتی پرسیده می شود که چرا نتیجه نمی گیرید؟

عنوان می شود بازار ایران با بازار دنیا تفاوت دارد و اگر  این اصول در جاهای دیگر نتیجه داده در ایران نمی شود و هزار بهانه دیگر ولی نکته ای که وجود دارد این است که توهم دانستن همه چیز، یکی از ایرادات بزرگ همه انسان ها است.

جالب است که بدانیم دانش بدون چارچوب منظم و پیوسته اجرایی تبدیل به مهارت نمیشود و فقط باعث یک غرور کاذب می گردد و در بازار راهی جز  ورشکستگی برایش وجود ندارد.

لذا پیشنهاد می کنم همیشه دنبال دانش به همراه مهارت باشیم

یعنی اگر از هم اکنون در رابطه با هر موضوعی که باعث رشد فردی و کسب و کار می شود خواستیم مطالعه کنیم یا از مشاور کمک بگیریم از خودمان بپرسیم:

  • آیا من این اصول را میدانم؟
  • آیا من این اصول را اجرا کرده ام؟
  • آیا اگر اجرا میکنم نتایج نشاندهنده اجرای درست من میباشد؟
  • اگر نیست چطور بایستی آنرا اجرایی کنم؟

در نتیجه همیشه دانشی مفید است که باعث تغییر نتایج عملکرد شود و ما آثار مشهود آنرا ببینیم .

سوال :

نتایج اجرای اصول چقدر زمان نیاز دارد که قابل لمس باشد؟

یکی از سوالات متداول صاحبین کسب و کار از ما این است که اگر ما این اصول را رعایت کنیم چه زمانی بازار را در دست می گیریم، پاسخ این است که برای ایجاد یک روش شما باید تداوم اجرا داشته باشید یعنی هیچ کاری با چند بار اجرا و یا یک در میان انجام دادن به نتیجه نخواهد رسید .

مثال:

جهت جذب مشتری جدید بایستی اصول جستجوگری در کسب و کار شما نهادینه گردد یعنی همیشه بدنبال مشتری جدید باشید.

روشهای نوشته شده و برنامه ریزی شده هفتگی همیشگی همراه با مسئول انجام برایش در نظر بگیرید.

اگر این روش به مدت یکسال مداوم انجام گیرد و به صورت هفتگی ارزیابی شود که آیا نتیجه بخش است و راهکارهای اصلاحی برایش تدوین شود، نتایجش به مرور در فروش نمایان می شود.

راهکار:

کتاب های زیادی در زمینه فروش و بازاریابی در ایران موجود است، تا می توانید در این زمینه کتاب بخوانید.

ما در اینستاگرام خود با نام بازاریابی پاشا کتاب های خوبی در این زمینه معرفی کرده ایم .

ضمناً دو فیلم کارگاه اصول فروش و مذاکره کاربردی و متقاعدسازی مشتریان (فروش ۲) قابل تهیه است.

در این دو کارگاه سعی کرده ام تمامی مباحث کتاب های معتبر که از دید و تجربه ۱۹ ساله من در فروش مهمتر بوده با مثال بیان کنم امیدوارم برای شما مفید باشد.

قابل ذکر است من از این اصول روزانه استفاده میکنم و نتایج عالی میگیرم.

اصول طلایی موفقیت در کار

اصل طلایی موفقیت ششم : مفاهیم پایه حسابداری و تحلیل مالی و نحوه درست قبول ریسک پذیری در سازمان نهادینه گردد.

در اغلب کسب و کارهای کوچک با توجه به اینکه سیستم حسابداری ندارند.

متأسفانه اعتقادی هم به سیستم ها ندارند در نتیجه یا اطلاعات مالی قابل تحلیل ندارند و یا بقدری نامنظم است که تحلیلشان کار بسیار دشواری است.

این موضوع باعث می شود نتوانند

  • پیش بینی مالی درستی در زمینه قدرت نقدینگی
  • قابلیت ریسک پذیری
  • تعیین درست سود و زیان بررسی درست اعتبار مشتریان
  • و ….

انجام دهند و زمانی متوجه مشکلات مالی خود می شوند که کار از کار گذشته و دیگر هیچ کسی نمی تواند به آنان کمک کند.

مزایای تحلیل مالی درست :

  • کمک به مدیریت درست ریسک پذیری و در نتیجه افزایش فعالیت یک کسب و کار در بازار
  • مدیریت درست نقدینگی و جلوگیری از ایجاد خریدهای اعتباری بی پشتوانه و ممانعت از برگشت چک
  • با توجه به مدیریت درست مالی نتیجه اش افزایش اعتبار در بازار و نزد تامین کنندگان خواهد بود.

راهکار:

یکی از بهترین و مفیدترین کارگاه های ما با توجه به این که اکثر صاحبین کسب و کار اطلاعات مالی و تحلیل مالی را نمی­ دانند کارگاه اصول پایه حسابداری و تحلیل مالی کاربردی می­ باشد.

اگر می خواهید کسب و کار خود را به گردش مالی با حجم بیش از میلیارد در ماه برسانید

حتماً این اصول را یاد بگیرید در غیر این صورت ریسک ورشکستگی شما بالا خواهد بود.

اصل طلایی موفقیت هفتم : علم درست استفاده از شبکه های اجتماعی در سازمان آموزش داده شود.

با توجه به فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و استفاده اکثریت مردم از هر قشر و سن و سالی یکی از بهترین و کم هزینه ترین روش ها جهت ایجاد مشتری جدید و افزایش فروش کمک از این ابزارها می باشد.

طبق تحقیقات تقریبا بیش از ۴۰ درصد فرایند آشنایی با فروشنده ها و فروش از طریق این شبکه ها در ایران صورت می گیرد.

راهکار:

در قرن ۲۱ بدون دانش در زمینه شبکه های اجتماعی راهی جز جا ماندن از رقبا نداریم.

پس یادگیری و اجرایی کردن این ابزارها جزو دستور کار هر کسب و کاری بایستی قرار گیرد.

در این مقاله به هفت اصل طلایی موفقیت در کار پرداخته شد.

امیدواریم با عمل کردن به این موارد رشد و پیشرفت را در مجموعه های خود مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *