چگونه یک کسب و کار موفق ایجاد کنیم ؟

کارآفرینی

اگر می خواهید کارآفرینی کنید و کسب و کار یا استارتاپ خود را راه اندازی کنید، اما نمی دانید از کجا و چطور شروع کنید این مقاله را به دقت مطالعه بفرمایید.

اگر از شرایط فعلی خود ناراضی هستید، باید بدانید که هیچکس جز شما نمی تواند این شرایط را تغییر دهد.

بهانه آوردن و سرزنش خودتان یا وضعیت اقتصادی، همسر یا خانواده تان هیچ دردی را از شما دوا نخواهد کرد.

فقط زمانی می توانید تبدیل به یک کارآفرین موفق شوید که تصمیمی قاطع و آگاهانه برای انجام آن گرفته باشید.

هر ساله افراد زیادی به خاطر اینکه از کار قبلی خود خسته می شوند، سعی می کنند تا کسب و کار جدیدی برای خود راه اندازی کنند.

برخی افراد نیز شاغل هستند، اما چون به اهداف بزرگ تری فکر می کنند، تصمیم به کارآفرینی می گیرند و می خواهند کسب وکار خودشان را راه اندازی کنند.

طراحی یک کسب وکار بسیار ستودنی است، اما واقعیت این است که چشم بسته و بدون بررسی شرایط قطعاً این امر با شکست مواجه خواهد شد.

قبل از ورود به بازی، قوانین را بشناسید.

در ادامه به بررسی سؤالاتی می پردازیم که قبل از ایجاد یک کسب و کار موفق باید از خود بپرسید:

۱) آیا آنقدر به این کار علاقه داریم که ذهن و قلب ما را درگیر کند؟

اگر عاشق شغلتان نباشید نمی توانید کارهای بزرگ انجام دهید. عشق به کار بزرگ ترین انگیزه برای انجام بزرگ ترین کارهاست.

لطفاً به نتیجه یک تحقیق توجه کنید:

مارک البیون در تحقیقی از فارغ التحصیلان یک دانشکده بازرگانی در آمریکا، سابقه ۱۵۰۰ نفر را از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ بررسی کرد.

در آغاز فارغ التحصیلان به دو گروه تقسیم شدند:

الف: کسانی که می خواستند اول پول در بیاورند، بعد به سراغ شغل مورد علاقه خود بروند؛ یعنی اول مشکلات مالی را حل و فصل کنند.

ب: کسانی که ابتدا به دنبال کار مورد علاقه خود بودند و متعهد بودند که پول به دنبالش خواهد آمد.

در این میان، ۱۲۴۵ نفر از گروه الف و فقط ۲۵۵ نفر از گروه ب بودند.

بعد از ۲۰ سال ۱۰۱ نفر از این ۱۵۰۰ نفر میلیاردر شدند؛ اما نتیجه بسیار جالب این بود که فقط یک نفر از گروه الف و ۱۰۰ نفر از گروه ب بودند.

توسعه کسب و کار و کارآفرینی
کارآفرینی

۲) آیا شاخه ای مشخص وجود دارد که بر آن تمرکز کنیم؟

فرض کنید میخی را به جهت عکس بر دیوار بکوبیم، قطعاً نفوذ پذیری آن کمتر می شود.

هر چه تمرکزمان بر کار بیشتر باشد، نتایج درخشان تری به دست می آوریم.

اگر می خواهید رستورانی راه اندازی کنید، به جای اینکه انواع غذاهای محلی را طبخ کنید در یک زمینه متخصص شوید.

۳) برای راه اندازی یک کسب و کار موفق به چه مقدار سرمایه نیاز داریم و چگونه باید این سرمایه را تأمین کنیم؟

برای مشخص شدن میزان سرمایه و چگونگی تأمین آن حتماً بایستی از افراد باتجربه و مشاوران دارای صلاحیت کمک بگیریم و نقطه سر به سر شغل خود را مشخص کنیم.

۴) رقبای شما در این زمینه چه کسانی هستند؟

آیا رقیب قدرتمندی دارید؟ نقاط ضعف و قوت رقبایتان چیست؟

چقدر نزد مشتریان محبوب هستند؟

برای جذب مشتری چه اقداماتی انجام م یدهند؟

دقت کنید که بی توجهی به رقبا باعث شکست هر کسب وکاری می شود.

۵) چرا مردم باید شما را انتخاب کنند؟

در بازار رقابتی امروز، مشتریان حق انتخاب های زیادی دارند اما با ارائه یک مزیت رقابتی می توانید شما جزء انتخاب های مشتری باشید.

مزیت رقابتی یعنی ایجاد یک تفاوت معنادار نسبت به رقبا.

این تفاوت می تواند در محصول، قیمت، تبلیغات و … باشد.

برای رقبایتان سدی ایجاد کنید که به سادگی قابل گذشت نباشد.

۶) تأمین کننده مواد اولیه و منابع تهیه کالای شما چیست؟

اصطلاحی بین تجار است که می گوید: «سود خوب در گران فروشی نیست. سود خوب در خرید خوب است.»

تأمین کننده های خوب و خوش قیمت را پیدا کنید و در این مسیر هرگز کیفیت را فدا نکنید.

سعی کنید با تهیه مواد اولیه با قیمت مناسب، قیمت تمام شده محصول را کاهش دهید.

۷) آیا به تنهایی می توانید کار را انجام دهید؟

داشتن تیم پرانگیزه و متخصص بیش از هر چیز دیگری می تواند به شما در جهت رشد کسب وکار  و کارآفرینی کمک کند.

تیمی از افراد متخصص ایجاد کنید و برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش کنید.

ایجاد یک کسب و کار موفق جدید آرزوی هر کارآفرینی است.

من از شما میخواهم به جای فکر کردن عمل کنید.

پس مطمئن باشید در مسیر درست قرار گرفته اید و وقتی در مسیر درست قرار می گیرید؛

ایده های بهتر و اندیشه های خلاقانه تر ظهور می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *